Blackboard Collaborate voor bachelorstudenten gezondheidswetenschappen: Adoptie van een patiëntenorganisatie

Patiënten worden door de overheid en door andere stakeholders in de zorg steeds meer gezien als een belangrijke partij in de gezondheidszorg. De rol en betekenis van patiëntenorganisaties in de gezondheidszorg in Nederland komen in dit project (8 weken) aan bod. Circa vier studenten vormen een projectteam dat een opdracht uitvoert. Aan elk projectteam wordt een patiëntenorganisatie (diabetesvereniging, borstkankervereniging, Parkinson vereniging etc.) toegewezen. Deze organisatie wordt als het ware door het projectteam ‘geadopteerd’. Het projectteam voert een onderzoek voor de patiëntenorganisatie uit. In overleg met de patiëntenorganisatie formuleert het projectteam een probleemstelling. In een projectplan wordt de inhoudelijke aanpak van het onderwerp beschreven. Het projectteam voert het onderzoek zelfstandig uit.

“Blackboard Collaborate voor bachelorstudenten gezondheidswetenschappen: Adoptie van een patiëntenorganisatie” verder lezen

Geneeskundestudenten goed voorbereid naar verre landen: Blackboard in een blended learning module

Geneeskundestudenten (op master niveau) kunnen in hun 1-ste, 2-de of 3-de studiejaar coschappen lopen in het buitenland. Een coschap in een niet-westers land behoeft een andere voorbereiding dan een coschap in een buurland van Nederland. De module focust niet alleen op lokaal veel voorkomende ziekten maar ook op persoonlijke voorbereiding, zoals inzicht in veiligheid en omgaan met culturele verschillen. Alleen de studenten die naar het buitenland gaan moeten de ‘Pre-departure’ module volgen.

Deze blended learning module bestaat uit een online gedeelte (25 uur) en een face-to-face bijeenkomst (2 uur). Het online gedeelte bestaat uit vier onderwerpen: logistiek en veiligheid, infectieziekten, gezondheid van moeder en kind, en cultuur. Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het tijdig volgen van de module en melden zich dan ook zelf aan bij de ‘organisation’ in Blackboard (just-in-time learning).

“Geneeskundestudenten goed voorbereid naar verre landen: Blackboard in een blended learning module” verder lezen

Kenmerken van tools: Acht dimensies

Tijdens de oriëntatie naar mogelijkheden voor de integratie van e-learning in een curriculum, ziet men door de enorme verscheidenheid aan tools soms door de bomen het bos niet meer. Tijdens deze zoektocht kan het nuttig zijn om bepaalde richtlijnen te kunnen volgen bij het maken van keuzes. TU Delft heeft een model ontwikkeld waarmee tools gedefinieerd kunnen worden aan de hand van acht dimensies (Jorge, Dopper, & Van Valkenburg, 2015; “Online Courses for Engineers, Designers and Scientists,” 2016). Deze zijn flexibiliteit, diversiteit, inclusiviteit, ondersteuning, interactiviteit, activiteit, contextualisering en innovatie.

“Kenmerken van tools: Acht dimensies” verder lezen

Hoe kan E-Learning de principes van PBL ondersteunen?

Probleemgestuurd onderwijs (PBL) is de belangrijkste onderwijsvorm binnen onze faculteit. De principes achter PBL, cooperatief leren, constructief leren, contextueel leren en zelfsturend leren, stellen andere eisen aan E-Learning middelen, dan standaard klassikaal onderwijs, of zelfstudie (Donkers, et.al., 2010). In een recente systematische literatuurstudie (Verstegen, et.al., 2016) hebben we onderzocht hoe E-Learning de principes van PBL kan ondersteunen.

In het onderzoek hebben we gekeken naar 176 toepassingen van E-Learning in één of ander vorm van PBL. De meeste toepassingen leggen de nadruk op het samenwerken in groepen en leren in een context, maar er is relatief weinig ondersteuning van het activeren van voorkennis of de brainstormfase.

“Hoe kan E-Learning de principes van PBL ondersteunen?” verder lezen

Een mindmap-gebaseerd portfolio in de A-KO

Binnen de opleiding A-KO wordt al enige tijd gewerkt met een nieuw concept e-portfolio, dat speciaal hiervoor is ontwikkeld binnen de taakgroep E-Learning: het A-KOfolio.

Binnen de master opleiding A-KO is er veel aandacht voor reflectie over het eigen leerproces. Vanaf het begin is een portfolio daarbij erg belangrijk geweest. Eerst op papier, en later in Eleum. Standaard portfolio’s kunnen studenten en hun mentoren bij het reflectie-proces echter niet goed ondersteunen omdat het overzicht snel zoek raakt.

In het A-KOfolio hebben we dat verbeterd door zogeheten argumentatiekaarten als basisconcept te gebruiken. Dit zijn mindmaps waarin studenten hun argumentatie rond een bepaald aspect kunnen structureren.

“Een mindmap-gebaseerd portfolio in de A-KO” verder lezen

Gebruik Evernote om informatie te ordenen

Bij de HEP master moeten studenten informatie uit velerlei bron verzamelen, ordenen en met elkaar verbinden, ook over vakken heen. Op papier is dat vaak een lastige klus en ook reguliere word-bestanden helpen niet erg.

In de master hebben we geexperimenteerd met de online tool Evernote. Studenten kunnen per onderwerp een notebook aanmaken waaarin ze notities stoppen. Een notitie kan een foto, tekst, een pdf, een stukje website of zelfs handgeschreven zijn. Aan een notitie kunnen tags worden toegevoegd.  De notebooks kunnen per course in stacks worden samengevoegd.

“Gebruik Evernote om informatie te ordenen” verder lezen

Hallo FHML!

Welkom bij de blog van de taakgroep E-Learning van de FHML. Op deze site zul je een verzameling best-practices van het toepassen van e-learning in het onderwijs binnen FHML kunnen vinden. Je zult er ook nieuws over e-learning binnen de FHML aantreffen.

Deze blog wordt geleidelijk aan steeds verder gevuld.

Heb je berichten voor deze blog, laat het ons dan weten via:

email

Tot gauw!

Geraldine Clarebout
Daniëlle Verstegen
Jeroen Donkers
Jean van Berlo
Lianne Loosveld
Sanne Rovers
Jan Hensgens
Nynke de Jong
Jeroen van Merriënboer